دوربین‌های مدار بسته سال های زیادی هست که جای خودشان را در کسب و کارها، ادارات و منازل مسکونی اغلب گران قیمت به خوبی باز کرده اند، اگر شما به دنبال این هستید تا با ویژگی‌های یک دوربین مداربسته مناسب آشنا شوید در این مطلب با ما همراه باشید و راهنمای خرید دوربین های مداربسته را در همین صفحه مطالعه بفرمایید.

تلاش کردیم تا اطلاعات مناسبی را در این زمینه با زبانی ساده در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم، امیدواریم که برای شما همراهان همیشگی سایت سلام تعمیر مفید باشد.

دوربین مداربسته چیست؟

کلمه “دوربین مداربسته” ترجمه فارسی واژه انگلیسی Close Circuit Television یا به طور خلاصه شده CCTV است.

در این نوع سیستم دیجیتال، تصاویر دوربین‌های مداربسته از طریق یک نوع مداربسته (Close Circuitt) به دستگاه ضبط کننده تصاویر (DVR یا NVR) یا نمایشگر تصاویر (Monitor) ارسال می‌شود.

در واقع به غیر از دستگاه مرکزی ضبط یا نمایش، هیچ‌گونه دستگاه و یا هیچ انسان دیگری قادر به دیدن و یا ضبط نمودن تصاویر نخواهد بود و به‌این‌علت یک مداربسته بین دوربین و نمایشگر ایجاد می‌شود.

دوربین مداربسته یا CCTV یک سیستم امنیتی و نظارتی می‌باشد که در قسمت‌های تجاری و عمومی و حتی خانه‌ها استفاده می‌شود. کار دوربین مداربسته جمع نمودن اطلاعات محیط پیرامون به‌وسیله مانیتورینگ و فرستادن اطلاعات به حافظه ذخیره‌سازی می‌باشد که در صورت نیاز توانایی بررسی آن‌ها هم وجود دارد.

راهنمای خرید دوربین مداربسته دیجیتال

راهنمای خرید دوربین مداربسته خوب دیجیتال

در جامعه  امروزی  احتیاج  به امنیت بیشتر از قبل احساس می‌شود، و یکی از راه‌های ایجاد امنیت که تا حدود زیادی خیال ما را راحت می‌کند، انواع دوربین‌های مداربسته هستند که  نقش زیادی در مسئله‌های  امنیتی پیدا نموده‌اند.

این فنّاوری جدید باعث شده که هزینه‌هایی که برای گذاشتن نگهبان یا سگ‌های نگهبان برای ایجاد امنیت می‌کردیم، از شکل سنتی پیشین خود خارج شده و نگهبانی هم به شکل دیجیتالی و الکترونیکی ادامه پیدا کند.

ویژگی دوربین مداربسته خوب دیجیتال

کیفیت تصویر یا رزولوشن

دوربین مداربسته دام

کیفیت تصویر در دوربین‌های مداربسته ی دیجیتال خوب، به معنای توانایی دوربین در نشان دادن پیکسل‌ها یا اجزای تصویر بر واحد سطح مانند اینچ می باشد.

هر چه دوربین پیکسل بالاتری را در یک واحد سطح نشان دهد، به معنای این است که کیفیت تصویر بیشتر است و جزئیات تصویرهای گرفته‌شده بالاتر می‌باشد. برای مثال هنگامی که میگوییم دوربینی 6 مگا پیکسل کیفیت دارد به معنای این است که تراکم پیکسل ها در یک اینچ 8 میلیون می باشد.

مقالات پیشنهادی کاربران
دوربین مداربسته برای کارگاه

 

کیفیت تصویرهای تهیه شده در دوربینی مدار بسته، باید اولویت اول شما برای خرید آن دوربین مدار بسته باشد. برای این که  اگر شما دوربین مداربسته ای داشته باشید که نتواند کیفیت مناسب را تولید نماید، به اندازه کافی کارآمد نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد زیرا چهره‌ی سارق را با توجه به آن درست نمی‌توان تشخیص داد. پس باید از خرید انواع کم کیفیت دوربین‌ها پرهیز کرد.


راهنمای خرید دوربین مداربسته داهوا

IR یا دید در شب

IR کوتاه شده‌ی واژه‌ی طیف اشعه مادون‌قرمز (infrared) می‌باشد. یک دوربین مدار بسته با ویژگی  دید در شب، حاوی  اشعه  فرو سرخ امواج الکترومغناطیسی می‌باشد که فرکانسی پایین‌تر از نور مرئی قرمز دارد و ما با چشم‌های خود قادر به دیدن آن نیستیم.

 

دوربین‌های  مداربسته‌ای که سنسور دریافت‌کننده موج فروسرخ را دارند، قادر هستند  به وسیله انعکاس این  امواج در  ظلمات مطلق هم تصاویر را تشخیص دهند.یک دوربین مدار بسته به صورت میانگین  می تواند تا 20 متر تصاویر متناسبی را تولید کند.

 

تحقیقات انجام شده نشان دهنده  این است که  بیشتر از 64.4% از دزدی‌ها و تهدیدهای امنیتی در هنگام  تاریکی شب به وقوع می‌پیوندند. بنابراین خرید دوربینی که قابلیت تولید تصاویری که قادر باشند ظاهر اشخاص را در شب ضبط نمایند، امری واجب است.

مقاومت در مقابل باران و شرایط نامساعد آب و هوایی

مقاومت در مقابل شرایط نا مساعد به معنای این است که قطعات و اجزای دوربین، یعنی پایه، بدنه، سیم‌ها و مخصوصاً لنز تصویری دوربین در مقابل باران و طوفان به‌اندازه‌ی کافی محکم و مقاوم باشند.
در یک سوم روزهای هر سال، شرایط نامساعد آب و هوایی وجود دارد. بنابراین وقتی دوربین مداربسته را در فضای باز بیرون از خانه نصب کرده اید، مطمئناً واجب است به دنبال دوربینی باشید که مقاومت و استحکام زیادی را در برابر باریدن باران و هوای طوفانی و مخصوصاً گردوغبار داشته باشند.
یک دوربین مداربسته باید در تمام شرایط آب و هوایی مستحکم و کاربردی باشد. باید توجه داشت که مقاومت یک دوربین مدار بسته باعث می‌شود که از هزینه‌هایی که قرار است برای تعمیر آن بدهیم پیشگیری شود.
مخصوصاً کسانی که تصمیم بر این دارند که در ویلاهای خود در شمال کشور دوربین مداربسته نصب نمایند، به دلیل بودن رطوبت و حشرات در آنجا، حتماً باید عامل مقاومت را در خریدن یک دوربین مداربسته مد نظر داشت.

مقالات پیشنهادی کاربران
آیا می دانید دوربین مداربسته استارلایت چیست؟

بزرگنمایی

بزرگنمایی یا (zoom) به توانایی بزرگ نمودن تصویر گفته می‌شود که توسط تغییر فاصله کانونی عدسی دوربین انجام می‌گیرد. واحد اندازه‌گیری بزرگ‌نمایی X می‌باشد، به  معنی این که برای مثال دوربینی که 2.5 X بزرگ‌نمایی دارد، یعنی تا 2.5 برابر توانایی بزرگ کردن یک تصویر را دارا می‌باشد.

توانایی بزرگ‌نمایی (پوشش عمق زیادی از فضا) به همراه توانایی چرخش بالا (پوشش دادن زاویه‌های بزرگی از تصویر) قادر هستند نظارت و تسلط  زیادی را در یک فضای باز امکان‌پذیر کنند. به‌خصوص اگر بتوان در وقت‌های اضطراری (دزدی یا انفجار و …) این دو کارکرد را به‌طور هماهنگ انجام داد. به این معنی که هم‌زمان با چرخش دوربین بشود بزرگ‌نمایی هم کرد. به این دلیل که یک دوربین مداربسته باکیفیت باید عکس‌العمل سریعی نسبت به یک اتفاق که در کمتر از یک ثانیه حادث می‌شود، داشته باشد؛ تا قادر باشد دزد ها یا دلیل انفجار را در وقت مناسب شناسایی بنماید.

اکثر دوربین‌ها توانایی بزرگ‌نمایی به صورت دستی (به‌وسیله اپراتور) را دارند، و همچنین در دوربین‌های پیشرفته بزرگ‌نمایی به‌صورت تمام‌خودکار توسط برنامه‌های نرم‌افزاری در موارد مشکوک انجام می‌شود.

اهمیت زوم دوربین به این دلیل است که در مکان‌های بزرگ و باز، مانند مکان‌هایی فضا دارای عمق زیاد است، می‌توان به‌جای نصب نمودن تعداد کثیری دوربین مداربسته که هزینه سنگینی هم دارد، از چند عدد دوربین مداربسته با توانایی بزرگ‌نمایی بالا استفاده نمود. به این شکل می‌توانیم عمق فضا را پوشش بدهیم و همچنین در هزینه‌ها صرفه‌جویی بنماییم.

دو نوع بزرگنمایی داریم:

نوع اپتیکال: در این نوع زوم کیفیت تصویر ما به هنگام زوم نمودن حفظ می‌شود.

نوع دیجیتال: در این نوع بزرگ‌نمایی کیفیت تصویر ما به هنگام زوم پایین می‌آید و تصاویر تار می‌شود.

چرخش

چرخش در یک دوربین مداربسته به معنای توانایی دوربین در تغییر دادن زوایای بدنه خود است برای این‌که عدسی قادر باشد تصویرهایی با زاویه‌های مختلف بگیرد.

چرخش دوربین مداربسته

مقدار چرخش دوربین‌های مداربسته را توسط اندازه‌گیری زاویه چرخش آن سنجیده می‌شود. برای مثال دوربین‌های مداربسته با توانایی چرخش زیاد می‌توانند حتی تا 360 درجه (چرخش کامل) چرخش داشته باشند. به این معنا که تمام زاویه‌ها دارای پوشش کامل هستند. چرخش می‌تواند در جهت عمودی، افقی یا به طور هماهنگ در دو جهت باشد.

در محیط‌های باز مانند باغ یا ویلاها باید تمام زاویه‌ها تحت پوشش دوربین باشند. از ویژگی‌های یک دوربین مداربسته خوب این است که قادر به پوشش دهی مناسبی بر تمام فضاها باشد. مانند قابلیت بزرگ‌نمایی، می‌توان با نصب نمودن دوربین‌هایی با قابلیت چرخش بالا از تعداد بالای دوربین‌های مداربسته صرفه‌جویی کرد.

مقالات پیشنهادی کاربران
انتقال تصویر دوربین مداربسته

ظرفیت دوربین

ظرفیت دوربین به مقدار حافظه در دسترس دوربین برای فیلم‌برداری می‌باشد. پس از تمام شدن حافظه دخیره سازی، قدیمی‌ترین فیلم‌ها پاک می‌شوند.

تعداد دوربین و کیفیت تصاویر ایجادشده، در اندازه هارد مورد نیاز شما تاثیر گذار است. بنابراین، اگر می‌خواهید حجم بالایی از فیلم‌های باکیفیت زیاد را نگه‌دارید، به یک هارد بزرگ تر نیازمند هستید.

گشادی لنز

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات فنی یک دوربین دیجیتال محدوده اپرچر یا بالاترین اپرچر است. اپرچر، در واقع به معنای گشادی یا گشادی لنز است.

گشادی لنز دوربین مداربسته

باید بدانید که مهم‌ترین وظیفه‌ی لنز یک دوربین مداربسته جمع نمودن نور بوده و گشادی لنز به معنای  شعاعی از لنز که باز می‌شود می‌باشد و به‌طور معمول این میزان گشادی، به‌وسیله یک عدد عنبیه تحت کنترل قرار می‌گیرد.

هرچقدر شعاع باز شدن لنز یا گشادی لنز بالاتر باشد نور بیشتری به فیلم یا سنسور (اگر دوربین مدار بسته دیجیتال باشد) خواهد رسید.

اپرچر با F و یک عدد به همراه آن قابل تشخیص است. برای مثال F2.8 یا F/2.8 هر چه قدر این عدد کوچک‌تر باشد شعاع باز شدن لنز یا گشادی آن بیشتر می‌باشد.

در حال حاضر در دفترچه راهنمای برخی از دوربین‌ها به‌جای مثلاً F2.8 آن را به صورت ۲،۸ اپرچر بیان می‌کنند. معمولاً تعداد زیادی از دوربین‌های معمولی دارای گشادی لنز ثابت بوده اما در دوربین‌های مداربسته حرفه‌ای‌تر میزان گشادی لنز دارای یک محدوده‌ی متغیر و قابل انتخاب توسط کاربر و یا به صورت خودکار است.

بزرگ‌ترین اپرچر این امکان را به شما می‌دهد که میزان نور بیشتری از لنز عبور نموده و به سنسورها برسد، تا تصاویری با یک موضوع واضح و پشت زمینه تار بگیرید به این صورت کمک می‌نماید تا شاتر سریع‌تر عمل کرده و امکان سرعت بالای شاتر با عمق کم تصویر را می‌دهد.

کمترین اپرچر به شما این توانایی را می‌دهد تا در یک روز آفتابی از شاتر با سرعت‌پایین استفاده نموده و بدین ترتیب حرکت‌ها را به نمایش بگذارید.

مثل حرکت آب در یک رودخانه یا چرخ های ماشین در حال حرکت

یک مزیت دیگر اپرچر کوچک افزایش عمق تصویر هست و می‌توانید به‌وسیله آن عکس‌های زیبایی از مناظر بگیرید، به شکلی که قسمت دور تصویر واضح و شفاف مثل قسمت‌های نزدیک آن به نظر می‌آیند.

صفر تا صد دوربین مداربسته

5/5 - (1 امتیاز)