دید در شب (Night Vision)

آیا تاکنون پس از روشن شدن چراغی در یک اتاق تاریک، بلافاصله یک نگاه اجمالی به چشمان خود انداخته اید؟ اگر این کار را به سرعت پس از روشن شدن چراغ انجام دهید، می بینید که چشمانتان را جمع کرده و مردمک های خود را به سرعت کوچک می کنید. چرا که مردمک ها در نور کم بیشتر باز می شوند زیرا چشمان ما سعی می کنند تا حد ممکن نور را جمع کنند تا ما را در دیدن بهتر یاری دهند. وقتی نور زیادی وجود دارد، مردمک چشم ما کوچک می شود زیرا برای راحت دیدن به هیچ نور اضافی نیاز ندارد. این روند طبیعی یکی از دلایل داشتن دید در شب است، اما این کل تصویر نیست. ما اغلب برای چنین کاری از دوربین مدار بسته دید در شب پلاک خوان استفاده می کنیم.

برای دید رنگ سبزی که اغلب در شب می بینیم، دست کم نیازمند مقدار نور کمتری هستیم، همچون نوری که چشم خودمان از آن برخوردار است. این فرآیند کمی تاریکی تصویر را شدت می بخشد تا بتوانیم آن را به شکل بهتر و با جزئیات بیشتر ببینیم. همچنین رنگ سبز به ما امکان می دهد محصول نهایی را کاملاً واضح تر از تصویری سیاه و سفید ببینیم. دید در شب نوعی فناوری است که در محیط های کم نور و در تاریکی مطلق و دید شما را بهبود می بخشد.

رایج ترین کاربردهای دید در شب شامل رانندگی در شب یا پرواز، امنیت و نظارت شبانه، مشاهده حیات‌وحش، و عملیات جستجو و نجات می شود. دید در شب اغلب توسط ارتش نیز مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دارای اهداف تفریحی مانند استفاده در دوربین های فیلمبرداری خانگی یا در پیاده روی شبانه می گردد.

در فیلم ها و تلویزیون اغلب تصاویر سبز رنگی را مشاهده می کنیم که از عینک دید در شب (NVG) یا یا سایر ابزاری که از همان تکنولوژی اصلی دید در شب هستند استفاده می کنند. NVG ها حجم کمی از نور مرئی را دریافت کرده، تا حد زیادی آن را بزرگنمایی می کنند و بر روی صفحه نمایش به تصویر می کشند.

دوربین مداربسته دید در شب

دوربین مدار بسته دید در شب پلاک خوان ساخته شده از فناوری NVG دارای محدودیت هایی است که چشم غیر مسلح ما نیز از آن برخوردار است: چنانچه در صورتی که نور مرئی به حد کفایت در دسترس نباشد، امکان به دست دادن دیدی مناسب از دست می رود. عملکرد تصویربرداری از هر چیزی که به نور منعکس شده متکی باشد، به وسیله میزان و توانمندی نور منعکس شده محدود می شود.

مقالات پیشنهادی کاربران
ویژگی ها و کاربردهای دوربین وارم لایت داهوا

دید در شب، دید اسکوتوپیک (scotopic) نیز نامیده می شود، بدین معنی که توانایی طبیعی ما برای دیدن در تاریکی را توصیف می کند. زمانی که چند عامل مختلف، به ویژه مردمک چشم و شبکیه چشم ما، در داخل چشم ما با هم کار می کنند این اتفاق می افتد.

پلاک خوان (License plate recognition)

پلاک خوان، که گاهی اوقات به LPR خلاصه می شود، ویژگی برخی از نرم افزارهاست که می تواند با استفاده از برداشتن فیلم، پلاک خودرو را شناسایی کرده، بخواند و ذخیره نماید. چنین چیزی در درجه اول در نظارت بر ترافیک در پارکینگ ها و ورودی های امنیتی دارای دروازه یا گیت (gate)  مورد استفاده قرار می گیرد.

برای کار با پلاک خوان، دوربین شما به چند مورد خاص نیاز دارد:

  • یکی از موارد حائز اهمیت زاویه ای است که برای استقرار دوربین انتخاب کرده ایم، چراکه دوربینی که در سطحی خیلی مرتفع نصب شده باشد توانایی خود به عنوان یک دوربین مدار بسته دید در شب پلاک خوان را از دست می دهد.
  • اینکه مقدار فاصله دوربین با اتومبیل نیز چقدر باید باشد اهمیت دارد. با وجود اینکه ممکن است یک دوربین از توانایی بزرگنمایی زیادی برخوردار باشد، اما باید این را در نظر داشته باشید که به منظور افزایش در دقت دوربین مدار بسته دید در شب پلاک خوان باید فاصله بین دوربین با اتومبیل به حداقل برسد.
  • میزان نور و روشنایی نیز یکی از موارد مهم محسوب می شود. در هر صورتی که چراغی نصب کرده باشید یا تمایل داشته باشید که از ویژگی IR داخلی دوربین بهره ببرید، برای افزایش میزان دقت و وضوح به یک نور اضافی برای شب نیازمندید.
  • سرعت ترافیک ورودی باید به اندازه ای کم باشد که دوربین دارای فرصت کافی برای تمرکز کردن بر روی پلاک باشد.

علاوه بر این، باید به کیفیت تصویر نیز توجه کنید. اگر بخواهید از آن به عنوان یک مدرک قانونی بهره ببرید ممکن است لازم باشد مثلاً ویدئوی شما از استانداردهای تعیین شده توسط نیروی انتظامی محلی برخوردار باشد. شرط دیگر می تواند این باشد که برای اطمینان از وضوح، تصویر گرفته شده از پلاک حداقل 15 پیکسل باشد. میزان پیکسل، یکی از ویژگی های موجود در اغلب دوربین هاست  که به شما کمک می کند این شرایط را فراهم کنید. به طور کلی پلاک خوان زمانی کاربرد دارد که دوربین مدار بسته دید در شب پلاک خوان شما فیلم پلاک خودرو را ضبط نموده و سپس آن را به منظور بررسی بعدی ذخیره کند یا تصویر را به وسیله نرم افزار تجزیه و تحلیل ویدیو اجرا نموده تا آن را با منبع داده شماره پلاک ذخیره شده تطبیق دهد. اگر اگر شماره پلاک با منبع داده شما دارای مطابقت باشد، سیستم شما می تواند بر اساس تنظیمات موجود هشدار را برایتان ارسال نماید. این هشدارها می توانند هم به ایمیل و هم تلفن همراه ارسال گردند، چنین چیزی به شما این امکان را می دهد که بلافاصله و از هر کجا، اگر سیستم شما هشداری را دریافت نمود شما را از وجود آن مطلع سازد.

مقالات پیشنهادی کاربران
آموزش رایگان نصب دوربین مداربسته در آسانسور

دوربین مداربسته پلاک خوان چگونه می تواند به شما کمک کند؟

موقعیت هایی که نیازمند ضبط پلاک هستند ممکن است دارای شرایط بسیار ویژه‌ای باشند، اما در صورت نیاز ویژگی های زیر بخشی از شرایط ضروری محسوب می شوند:

  • برقراری ایمنی منطقه ای مانند پایگاه نظامی یا یک مرکز تحقیقاتی.
  • کنترل ورودی های پارکینگ.
  • ردیابی وسایل نقلیه‌ای که مظنون شناخته می شوند.
  • اعلان جرم در خصوص یک ماشین یا وسیله نقلیه دزدیده شده.
  • اجرای ضوابط پارکینگ، از جمله محدودیت های زمانی یا مکان های رزرو شده.

نمونه‌ای از مدل های دوربین مدار بسته‌ دید در شب پلاک خوان

دوربین های مداربسته آنالوگ

  • سری کوپر داهوا (DH-HAC-B1A21) : دارای قابلیت فیلم 1080 با کیفیت Full HD است؛ استفاده از آن و کابل کشی آن نیز به شکل ساده ای انجام می گیرد. دارای طراحی محکم و منظم است و عکسی دوستانه را به کیفیتی بالا در اختیارتان قرار می دهد. این دوربین از چندین قالب ویدیویی از جمله HDCVI ، CVBS و دو فرمت رایج آنالوگ HD دیگر در بازار استفاده می‌کند. چهار فرمت می تواند از طریق منوی OSD یا توسط PFM820 (کنترل کننده UTC) به کار گرفته شود. این ویژگی باعث می شود تا دوربین نه تنها با HCVR ها سازگار باشد بلکه زمینه استفاده از DVR را نیز فراهم کند.

این دوربین به منظور بهترین عملکرد در نور کم برای روشنایی IR میکرو کریستالی طراحی شده است. سیستم هوشمند آی‌آر (Smart IR) یک فناوری برای اطمینان از یکنواختی روشنایی در تصویری با نور کم است. هوشمند IR مختص به دوربین Dahua با شدت LED مادون قرمز دوربین تنظیم می شود تا فاصله یک جسم را جبران کند.

مقالات پیشنهادی کاربران
بررسی و خرید دوربین سیم کارتی - (معایب و مزایا)



خرید دوربین مداربسته دید در شب (DH-HAC-B1A21)

  • سری کوپر داهوا (DH-HAC-T1A21P): علیرغم اینکه این مدل با مدلی که پیش از این از سری کوپر دوربین مدار بسته معرفی کردیم، دارای شباهت های بسیاری است، و علاوه بر تفاوت در شکل ظاهری در برخی از ویژگی های جزئی دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند. این مدل نسبت به مدل پیشین سری کوپر دارای زاویه ی دید، وضوح، مشاهده کردن، تشخیص دادن و تعیین هویت کردن کمتری است و همچنین مانند مدل DH-HAC-B1A21 دارای بدنه ای پلاستیکی است اما همچون مدل DH-HAC-B1A21 از استاندارد IP67 برخوردار نیست. IP67 استانداردی است که میزان مقاومت بدنه و محفظه بیرونی دوربین مدار بسته را تعیین می کند. همچنین این استاندارد میزان مقاومت دوربین در برابر آب را نیز مشخص می نماید.

دوربین مداربسته دام DH-HAC-T1A21P

خرید دوربین مداربسته دید در شب (DH-HAC-T1A21P)

دوربین های مداربسته تحت شبکه

  • مدل (DH-IPC-HFW2230SP-S-S2): دوربین به روز شده با کدگذاری H.265، از سری Dahua Lite است. در خصوص ویژگی های آن می توان از ظرفیت رمزگذاری ویدئو به طور کارآمد، که باعث صرفه جویی در پهنای باند و ذخیره سازی می شود نام برد. همچنین این دوربین آخرین تکنولوژی نور ستارگان را به کار گرفته و نمایش می دهد چرا که تصاویر رنگارنگ در محیط کم نور کارآیی بهتری ارائه می کنند. به علاوه ذخیره کارت SD ، عملکرد ضد آب و عملکرد ضد گرد و غبار از امکانات این مدل از دوربین مدار بسته محسوب می شود با استانداردهای IP67 نیز سازگار است و مطابقت دارد.فناوری Dahua Starlight عمدتا در فضاهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند در تاریکی، تصویری واضح، روشن و رنگی را ارائه کند. تکنولوژی مرتبط با روشنایی در این مدل برای بدست آوردن تصویری با اثرات مطلوب را تضمین می کند. با الگوریتم پیشرفته ای که در این دوربین به کار رفته است، این دوربین به شکل هوشمند ذخیره ویدئو را انجام می دهد.

دوربین مداربسته تحت شبکه دید در شب پلاک خوان

خرید دوربین مداربسته دید در شب (DH-IPC-HFW2230SP-S-S2)

  • مدل (DH-IPC-HDBW2230E-S-S2):  این مدل از دوربین های مدار بسته تحت شبکه یکی از پر فروش ترین مدل های دوربین مداربسته تحت شبکه است. این دوربین همچون سایر نمونه های مشابه دیگرش دارای لنزی ثابت است.  این دوربین به وسیله کابل شبکه به سیستم NVR متصل می شود. علیرغم همه ی شباهت های این دوربین با نمونه پیشین مورد اشاره ما در دسته دوربین های مدار بسته تحت شبکه به لحاظ کاربردی و اشتراک در ویژگی هایشان، از این وسیله می توان به عنوان دوربین سقفی نیز نام برد.



خرید دوربین مداربسته دید در شب (DH-IPC-HDBW2230E-S-S2)

5/5 - (1 امتیاز)