جاروبرقی که برای جمع آوری زباله و نظافت محیط به کار می رود با شکل ها توان های مختلف تولید به بازار مصرف ارائه می گردد.

 

جاروبرقی
ساختمان و اجزاء تشکیل دهنده جاروبرقی

ساختمان و اجزاء تشکیل دهنده جاروبرقی

این وسیله از نظر ساختمان به دو قسمت کلی تقسیم می شود که عبارتند از :

الف – اجزا الکتریکی

۱- موتور

مهمترین قسمت الکتریکی جاروبرقی را موتور آن تشکیل می دهد.

۲- مدار های الکتریکی و الکترونیکی در جاروبرقی ها

ساده ترین نوع مدار الکتریکی جارو برقی کلید (معمولا دو حالته) روشن و خاموش و همچنین لامپ (در بعضی موارد) می باشد. کلید ها از نوع فشاری بوده و سر راه فاز یا نول اصلی مدار قرار می گیرند.

لامپ خبر در اکثر جارو ها با اتصال کابل جارو به پریز برق روشن شده و بیانگر آمادگی دستگاه جهت آغاز به کار است.

در بعضی از جاروهای برقی، علاوه بر کلید اصلی تعبیه شده بر روی بدنه، کلید دیگری نیز بر روی لوله مکنده وجود دارد که عمل روشن و خاموش نمودن دستگاه را از همان نقطه میسر می سازد.

جاروهای مذکوردر واقع مجهز به ترانش ایزوله هستند.

ترانش ایزوله یک رله مغناطبیسی است که از سیم پیچ با اهم بالا به منظور ایجاد میدان مغناطیسی جهت جذب اهرم کلید استفاده نموده و علاوه بر اهرم از هسته فلزی و کلید متصل به اهرم تشیکل شده است.

با وصل کلید روی دسته جارو، مدار رله بسته شده و از آن جریان می گذرد.

عبور جریان در رله میدان مغناطیسی لازم جهت جذب اهرم را فراهم می آورد.

کلید ترانس ایزوله، تیغه های قوی جهت عبور فاز اصلی مدار را داراست از آن رو با بسته شدن کلید، فاز به موتور رسیده و از آنجا که نول قبلا به موتور داده شده بود شروع به کار می کند.

هرگاه کلید روی لوله مکنده به حالت قطع درآید. مغناطیس رله قطع شده و فشار یک فنر، کلید رله را به حالت باز در خواهد آورد و موتور خاموش می شود.

استفاده از ترانس ایزوله دو حسن را توما در بر خواهد داشت.

اولا از آنجا که اهم سیم پیچ رله بالاست، ولتاژ موجود روی کلید تعبیه شده در لوله مکنده بسیار پایین است و احتمال برق گرفتگی در حال کار با جرو شدیدا کاهش می یابد.

ثانیا پایین بودن ولتاژ کلید رله این امکان را بوجود می آورد که از سیم های نازک تری برای ایجاد ارتباط مابین کلید و رله استفاده شود.

اگر ولتاژ تا به این حد پایین نبود، اجبارا قطر سیم رابط افزایش می یافت و عبور سیم رابط با قطر بالا از جداره های لوله خرطومی جارو، از انعطاف آن می کاست و در آن حالت کار با لوله مکنده قدری مشکل می شد.

جدا از محاسن مذکور وجود کلید بر روی لوله مکنده کار با جارو را آسانتر می سازد زیرا برای قطع و راه اندازی جارو وقت کمتری در حال کار صرف خواهد شد.

در این مدل برای قطع و وصل موتور دو کلید وجود دارد کلید اول بر روی بدنه قرار گرفته و کلید دوم روی لوله مکنده تعبیه شده است.

علاوه بر قطعات مذکور در بعضی از جارو ها مانند الکترولوکس از کلید های فشاری مخصوص (میکروسویچ) استفاده شده که اگر قطعات بدنه (در پوش پشت موتور) و یا بدنه مخصوص موتور یا بدنه مربوط به جمع آوری زباله درست بسته نشوند، این کلید ها در حالت باز بوده و مدار داخلی قطع است (جارو روشن نمی شود).

در بعضی مدل های دیگر سر راه موتور از فیوز حرارتی مخصوص (اورلود) استفاده شده که با پر شدن کیسه زباله و به تبع آن افزایش جریان موتور، این قطعه تحریک شده و موتور را خاموش می کند.

اگر زباله ها خالی نشوند، چند لحظه بعد از روشن شدن موتور، خاموش شدن خودکار آن تکرار می گردد.

همچنین در بعضی از جارو ها یک مدار الکترونیکی تنظیم کننده دستی ولتاژ کار موتور (دیمر) نیز در نظر گرفته شده که به توسط گردش ولوم این مدار می توان موتور را در توان های مختلف به کار گرفت.

عمل کنترل دور موتور در انواع دیگر به توسط خروجی های متفاوت بالشتک ها انجام می گیرد. ( شکل زیر ).

ب – اجزاء مکانیکی

۱- بدنه دستگاه

شکل ظاهری قطعات مکانیکی جارو ها بر عکس قسمت الکتریکی از تنوع بسیار زیادی برخور دار است.

به طوری که هر سازنده بر حسب طراحی خاص خود، ساختمان خارجی دستگاه را می سازد.

در ضمن هدف سازندگان این نوع وسیله این است که تا حد امکان تولیدشان از نظر ظاهری به محصولات کارخانه های مشاله متفاوت باشد، در نتیجه نمی تئان یک استاندارد واحد برای قسمت مکانیکی این وسیله اتخاذ کرده و به عنوان مسئله تعمیر و نگهداری مطرح ساخت.

بنابر این یک نمونه را انتخاب کرده و به عنوان الگو مورد بررسی قرار می دهیم.

بدنه دستگاه جاروبرقی معمولا از دو قسمت اساسی تشکیل می شود:

یک قسمت در بر گیرنده موتور، کلید، سیم جمع کن، لامپ خبر و احتمالا مدار الکتریکی کنترل دور موتور، و قسمت دیگر جایگاه قرار گیری کیسه زباله است.

این دو قسمت توسط یک قفل و ضامن بازکننده از یکدیگر جدا می گردد.

قسمت دیگر جایگاه قرار گیری کیسه زباله است. این دو قسمت توسط یک قفل و ضامن باز کننده از یکدیگر جدا می گردد.

و ما بین دو قسمت از فیلتر های مخصوص استفاده می شود تا هوای مکیده شده توسط جارو قبل از ورود به محفظه موتور از وجود ذرات غبار پاک گردد.